- Home
- Driewielfiets Sloterdijk
Op zoek naar een driewielfiets in Sloterdijk?
Ben je op zoek naar een goede driewielfiets in de omgeving van Sloterdijk? Kijk dan rond op onze website, ontdek onze mogelijkheden en maak een afspraak.
Er is een enorme keuze aan driewielfietsen, maar hoe weet je welke het beste bij jou past? Misschien heb je al gehoord dat bepaalde zaken die vanzelfsprekend zijn bij gewone fietsen, opeens anders zijn bij driewielfietsen. Dan zeggen ze dat je "fietsles" moet nemen en "wennen" aan het rijden op een driewieler. En dan ook nog aan druk verkeer deelnemen? Misschien heb je al iets geprobeerd en van alles gelezen en gezien. Misschien ben je wel een beetje klaar met al die gouden verkopersbeloftes.
Bij Abeona doen we het anders. In plaats van slechts één product of één fabrikant te promoten, bieden we een breed scala aan opties. We weten namelijk van tevoren niet welke fiets voor jou werkt of evt. welke speciale opties of aanpassingen nodig zijn.
Geen mens is fysiek hetzelfde, zeker als de gewone stadsfiets niet (meer) gaat. Ook de fietsambities en het gebruik van de fiets verschillen. Driewielers variëren enorm, niet alleen qua uiterlijk, maar ook qua rijgevoel, wegligging en stabiliteit. Als je een auto koopt, rijden die allemaal best prima, maar tussen driewielers zitten enorme verschillen. Wat voor de één werkt, werkt niet altijd voor de ander.
Met jarenlange ervaring en diepgaande kennis van fietstechniek stellen wij de juiste vragen en maken we de juiste observaties tijdens het proefrijden. Bij ons begint het met een kop koffie (of thee) aan tafel, een vrijblijvend gesprek en dan proefrijden. Totdat je zelf overtuigd bent dat het goed is. Als je het gevoel krijgt dat je moet wennen of fietsles nodig hebt, dan proberen we gewoon een andere. Er bestaan namelijk driewielers, waar je zo op wegrijdt zonder dat je het idee krijgt dat je er aan moet wennen of les moet nemen. En welke dan? Dat is enorm individueel en ook voor ons is dat vaak best weer verassend.
Wil je een weekend huren om het echt zeker te weten in je eigen omgeving? Dat kan ook. We willen je niet overtuigen van iets wat wij zo nodig moeten verkopen. Overtuigen laten we over aan de fiets zelf.
Onze klanten vinden ons vooral door mond-tot-mond reclame, maar tegenwoordig moet je ook zichtbaar zijn op internet, vandaar deze website. Onze prijzen zijn scherp, zodat je thuis rustig kunt overwegen voordat je een beslissing neemt. We leggen je ook uit hoe eventuele vergoedingen en fiscale aftrek werken en hoe je dat het beste aanpakt.
Als je op een gewone fiets makkelijk kon rijden, dan was je beter af bij de reguliere fietsvakhandel. Maar als het moeilijker gaat, ben je bij ons aan het juiste adres. We nemen de tijd en zetten je niet onder druk. Het is jouw geld, jouw leven en jij hebt de regie!
We hebben een groot assortiment van goede en zeer goede kwaliteit driewielfietsen, evenals onze speciale tweewieler met laag zadel, de Suelo van Lintech met onze unieke en zeer aanpasbare elektrische ondersteuning. We werken met fabrikanten die echt weten wat ze doen: Van Raam, Huka, Lintech, Tworby (Nederlands) en Hase bikes, HP Velotechnik, Azub, Nihola (EU).
Hoewel we veel aanpassingen kunnen doen, ontwerpen we zelf geen driewielfietsen. We vertrouwen op de decennia aan ervaring, know-how en perfectionering door onze topmerken en volgen daar regelmatig bijscholing. Comfortabel, ontspannen en zeer stabiel op een trike als "gewoon" fietsen niet meer mogelijk is. Dat is waar we voor staan en elke keer weer lukt. Onze aantrekkelijke, sportief uitziende driewielfietsen, met of zonder elektrische ondersteuning, wel of niet opvouwbaar, bieden je de vrijheid om zelfstandig of met anderen er weer op uit te gaan.
Wil je een (elektrische) driewielfiets kopen in Sloterdijk of omgeving? Kom dan naar onze winkel, werkplaats en showroom aan de Energieweg 67 in Zoeterwoude (vlak bij Heineken) voor informatie en proefrijden. Neem gerust contact met ons op, maak online een afspraak of bel ons vrijblijvend op 071 203 7999. Omdat driewielfietsen heel anders rijden dan tweewielers, is het sterk aan te raden om een echte speciaalzaak als Abeona te bezoeken en proefritten te maken.
Bij Abeona hebben we uitgebreide kennis en ervaring met verschillende soorten driewielers en hoe deze voor diverse mensen werken. Elektrische systemen van diverse merken werken op een driewielfiets nét anders dan op een tweewieler. We gebruiken onze know-how om samen met jou aandachtig te kijken naar wat je nodig hebt en welke configuratie daar het beste bij aansluit.
Wat we niet doen, is "up-selling". We bieden je eerlijke advisering en proberen je geen dure opties aan te smeren die je niet nodig hebt om comfortabel te kunnen fietsen.
Afhankelijk van het model is een stabiele driewielfiets 75 cm tot 92 cm breed. Dat lijkt misschien breed, maar een tweewieler heeft ook ongeveer 90 cm ruimte nodig. Een tweewieler zelf, inclusief berijder, is ongeveer 60 cm breed. Echter, om balans te houden, wiebelt een tweewieler lichtjes heen en weer. Dit wordt in vaktaal "vetergang" genoemd en hiervoor is aan beide zijden ongeveer 15 cm extra ruimte nodig. Als je dit bij elkaar optelt, kom je uit op 15 + 60 + 15 = 90 cm.
Een eenrichtingsfietspad is meestal 180 – 250 cm breed. Hoewel 180 cm redelijk smal kan lijken als je op een fiets zit, is er genoeg ruimte voor twee fietsers naast elkaar. Drie fietsers naast elkaar is echter te krap. Dit geldt ook voor een driewielfiets: deze heeft geen vetergang en dus geen extra ruimte nodig voor het balanceren. Hierdoor kunnen anderen je veilig passeren.
Op sommige van onze modellen kun je zonder enige moeite direct wegrijden, alsof je nooit iets anders hebt gedaan. Dit geldt zelfs voor mensen met een aandoening, al dan niet halfzijdig.
Er zijn echter ook modellen die, afhankelijk van de berijder, moeilijker te beheersen kunnen zijn. Dit is erg individueel en hangt af van verschillende factoren. Alleen door te proberen kom je hier achter, en daarom benadrukken we hoe belangrijk het is om te komen proefrijden. Uiteraard helpen we je hierbij en zorgen we ervoor dat je op geen enkel moment risico’s loopt. Mocht je je toch onzeker voelen, dan nemen we gewoon de tijd om even rustig aan te doen en eventueel een bakkie te doen voordat we verder gaan. We hebben altijd genoeg tijd voor je.
Naast de grote verschillen in stuurgedrag, bieden we ook opties zoals volautomatische versnellingen, wegrij- of starthulp met de motor en sinds kort ook de mogelijkheid van een achteruitrijfunctie op de meeste modellen.
Een wegdek is nooit perfect vlak. Hoe hoger en smaller een driewielfiets is, hoe meer last je van de oneffenheden hebt. Dit is een van de redenen waarom veel mensen uiteindelijk kiezen voor de wat lagere zitfiets. Er is helaas een limiet aan hoe breed je een driewieler kunt maken, dus moet je als berijder iets lager zitten om het zwaartepunt te verlagen. Dit is de enige effectieve manier om meer stabiliteit te krijgen.
Het is een kwestie van proberen om te ontdekken waar je je het beste op voelt. Zonder het geprobeerd te hebben, is het niet te zeggen welke van de verschillende modellen de beste voor jou is. Daarom raden we altijd aan om verschillende modellen uit te proberen.
Op- en afstappen op een driewielfiets is eigenlijk heel makkelijk, maar het hangt af van persoonlijke factoren zoals kracht, lenigheid, lichaamsgewicht en de geometrie van de fiets. We nemen tijdens het proberen hier uitgebreid de tijd voor. Er zijn verschillende manieren om op- en af te stappen en soms handige accessoires die het makkelijker maken. Vergelijk het met in- en uit de auto stappen.
Het mooie is dat een driewieler in stilstand volledig stabiel is, net zo stabiel als een stoel op poten. In tegenstelling tot een tweewieler is er dus geen enkele tijdsdruk tijdens het op- en afstappen. Je kunt immers niet omvallen en je mag er net zoveel tijd voor nemen als je nodig hebt.
Het toevoegen van een vierde wiel voegt 15 tot 25 kg gewicht aan de fiets toe, inclusief alle benodigde (bewegende) onderdelen en frameversteviging. Hierdoor wordt de fiets onhandelbaar bij het stallen. Achterop of in de auto meenemen wordt bijna onmogelijk, tenzij je een verhoogde bestelauto of groter hebt.
De stabiliteit van een drie- of vierwielige fiets is voornamelijk afhankelijk van de verhouding tussen de hoogte en breedte. Denk bijvoorbeeld aan de smalle en hoge wagentjes van de Picnic bezorgdienst, die nog regelmatig omgaan.
Bij een goed ontworpen driewielfiets is het zwaartepunt zodanig geplaatst dat een vierde wiel nauwelijks verbetering oplevert. Bovendien zijn de vierwielers die we kennen zo smal gemaakt dat ze eerder omslaan dan een driewieler. Ze zijn dus niet stabieler.
Wat een vierde wiel wel oplevert, is een veel zwaardere en ingewikkeldere fiets. Het wordt lastiger om te stallen, geeft grotere problemen bij een lege accu, en vereist meer onderhoud, reparatie en heeft een hogere kans op pech.
Drie is het optimale aantal wielen.
Het gewicht van een driewielfiets varieert afhankelijk van hoe belangrijk de fabrikant het gewicht vindt. Vanaf 17 kg voor een niet-elektrisch sportmodel tot 61,5 kg voor zwaardere elektrische modellen. Vooral fabrikanten die gevestigd zijn in heuvelachtige gebieden, zijn erin geslaagd door onder meer gebruik van hoogwaardige aluminiumlegeringen, het gewicht onder controle te houden met ca 30kg voor een elektrische. Desondanks geven ze vijf tot soms wel tien jaar garantie op het frame en hebben we nog nooit met framebreuk te maken gehad.
Een gemiddelde fietsfabriek voor tweewielers produceert jaarlijks honderdduizenden, soms zelfs miljoenen fietsen. Door deze enorme aantallen is het productieproces veel efficiënter en goedkoper dan bij driewielers. De productieaantallen van driewielfietsen zijn slechts een fractie daarvan en minder efficiënt vanwege de vele opties en soms maatwerk.
Om de kosten te drukken, bestaan verschillende vergoedings- en fiscale regelingen, waarvan we je graag uitleggen hoe die werken. Ook hebben we altijd wel een paar mooie occasions staan.
Ondanks dat ze er aantrekkelijk uitzien en veel geld waard zijn, is diefstal van een driewielfiets een zeldzaamheid. De risico’s liggen meer bij reparatieschade (bijvoorbeeld vandalisme, het laten vallen van de accu, gestolen display). Soms wordt een verzekering verplicht gesteld vanuit de WMO.
Vanwege het lage diefstalrisico, bieden wij speciale voorwaarden die minder streng zijn dan de huidige vereisten voor e-bikes. Een onhandig tweede kettingslot of een dure GPS-tracker zijn, indien de verzekering via ons wordt afgesloten, niet verplicht. Een speciaal slot, bijvoorbeeld éénhandig bedienbaar, wordt geaccepteerd, zelfs als het daardoor geen ART-2 keurmerk heeft (maar wel technisch gelijkwaardig).
Voor deze voorwaarden gelden de reguliere internetpremietarieven, die afhankelijk zijn van looptijd, aanschafprijs en postcode. Schadeafhandeling is netjes en zonder poespas. De verzekering is vrijblijvend en kan tijdens de looptijd worden beëindigd zonder enige verplichting. Het resterende premiebedrag wordt dan pro-rata geretourneerd.
Neem contact met ons op voor meer informatie.
In eerste instantie vindt het adviesgesprek en proefrijden plaats bij ons in de winkel. De keuze van modellen is dermate groot en wat uiteindelijk het beste voor jou blijkt te zijn, is vaak te verrassend om aan huis tot een goede beslissing te komen. In de winkel hebben we alles voorhanden om de eerste oriëntatie tot een succes te maken, en dat past met geen mogelijkheid in een busje.
De “Stella-verkoopmethode” hebben we dus lang geleden achter ons gelaten. Een weekend huren of het stallen goed testen is natuurlijk mogelijk. Graag zelfs! Als er iets is waar we niet blij van worden (en jij ook niet), is dat een teleurstelling achteraf. Het is een belangrijke beslissing en er is best wat geld mee gemoeid. Dan moet het ook écht goed zijn.
Tot twee dagen huur wordt als korting verrekend bij aanschaf.
Heb je geen auto? Vanaf station Leiden CS stopt buslijn 7 doordeweeks bij ons voor de deur. Halte Energieweg (laatste voor eindhalte Heineken). In het weekend buslijn 169 / 187 tot halte Burg. Smeetsweg.